Eenvoudig het vetpercentage berekenen

Vetpercentage berekenen - meten
Het meten van lichaamsvet wordt vaak automatisch gedaan wanneer je voor de eerste keer bij een sportschool of trainer komt. Dit geeft namelijk een heel goed beeld van de ‘fitheid’ van je lichaam en waar je het meeste werk te doen hebt. Op basis van deze metingen kun je dus een beter workout schema samenstellen en sneller je doelen bereiken.
 
Een lichaamsvetmeting kan handig zijn om je voortgang bij het afvallen bij te houden, omdat deze, in tegenstelling tot de weegschaal, aangeeft hoeveel van je totale gewicht vet is en hoeveel juist spieren en andere goede dingen zijn. Hier lees je hoe lichaamsvet wordt gemeten en wat dat aantal eigenlijk betekent.
 

Het vetpercentage berekenen

 
Een lichaamsvet-test is een poging om elke kilo van je lichaam in een van de twee categorieën te verdelen: vetmassa en de rest. Wat geen vetmassa is, wordt beschouwd als ‘goede lichaamsmassa’, die bestaat uit je botten, spieren, water en andere dingen.
Deze metingen zorgen dat je een goed beeld krijgt van waart jouw gewicht nu eigenlijk uit bestaat.
 
Deze verhouding kan op een aantal manieren misleidend zijn. Kleine, slanke mensen die niet veel wegen, hebben bijvoorbeeld mogelijk een groter percentage lichaamsvet dan grotere, meer gespierde mensen die meer wegen. Dat is slechts één reden waarom je gewicht op de weegschaal of een reeks metingen niet noodzakelijk een juist beeld van je gezondheid geeft. Het is meer een hele algemene meting van jouw totale gewicht.
Het zegt dus eigenlijk weinig over je gezondheid of fitheid.
 

Het meten van een vetpercentage

 
Er zijn veel verschillende methoden om lichaamsvet te meten, maar sommige zijn nauwkeuriger dan andere. Hydrostatisch wegen en andere hoogtechnologische machines zijn duur en bijna onmogelijk voor een leek. Deze machines vind je bij doktoren, grote sportscholen of fysiotherapeuten.
 
Er zijn ook draagbare apparaten en weegschalen die lichaamsvet meten, maar deze zijn vaak onnauwkeurig, omdat ze de metingen vanaf een punt (de voeten) moeten uitvoeren. Voor onze doeleinden is de gemakkelijkste en meest nauwkeurige keuze de schuifmaat methode.
 
Deze methode kun je namelijk gemakkelijk zelf toepassen en je hebt er geen dure apparaten of bijzondere kennis voor nodig. In deze blog leer jij ook hoe je jouw eigen vetpercentage kunt meten door deze techniek te gebruiken.
 

De schuifmaat methode

 
De schuifmaat-methode meet huidplooien en zet die metingen om in een handige formule. Deze formule vertelt je vervolgens wat jouw vetpercentage is. Je kunt deze formule ook gebruiken om je vetvrije massa en spiermassa te berekenen.
 
Afhankelijk van het type formule dat je gebruikt, pak je huidplooien op verschillende delen van je lichaam vast. Het kan wat oefening vergen om zelf een plooi vast te houden en ook nog te meten. Mocht je met iemand samenwonen, kan hij of zij je hierbij helpen.
 
Wellicht vraag jij jezelf af: wat voor een formule moet ik vervolgens gebruiken?
De meest voorkomende formule is de Jackson en Pollock-formule. Deze formule kan worden gebruikt in tests met drie locaties, vier locaties en zeven locaties.
 
Voor mensen die meer lichaamsvet dragen dan gemiddeld, wordt de voorkeur vaan gegeven aan het Durnin en Womersley-systeem met vier locaties.
 
Voor magere mensen is de Parillo-vergelijking met negen locaties weer meer gepast.
 

Het vet op je lichaam meten, zo doe je dat

 
Bij het nemen van een huidplooi is het basisidee “knijpen en trekken”. Probeer het vetweefsel van het omringende weefsel te scheiden met een flinke kneep, en trek het dan een klein stukje van het lichaam af.
 

Pak de meter erbij en doe het volgende:

 
  • Plaats de meter ongeveer 1 centimeter naast je vingers.
  • Druk op het gekartelde duimkussen naast het woord “druk” totdat de twee pijlen op één lijn staan.
  • Let op de maat op de kleine schaal rechts van de pijlen. De afstanden zijn in stappen van twee. Dat betekent dat een cijfer lager dan 20 18 is.
  • Laat het knijpen los en herhaal al deze stappen meerdere keren voor alle drie de plekken. (Of meer als je een andere formule gebruikt, zoals hierboven beschreven).
  • Neem het gemiddelde van deze tests en voer deze in de formule in.
 
Je kunt een vetmeter overal online vinden en gemakkelijk bestellen.
Zo krijg je direct inzichten in de vorderingen die je maakt op het gebied van vetverlies en het vergroten van je spiermassa.
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *