Fitness oefeningen voor thuis met en zonder gewichten

Fitness oefeningen voor thuis met en zonder gewichten

Tja, we moeten wat nu we niet naar de sportschool kunnen. Niet bewegen is geen optie. Zeker nu veel mensen niet blij worden van alle beperkingen is het heel belangrijk om je lijf goed in beweging te houden. Dit verhoogt je mentale en je fysieke welzijn. Gelukkig is het ook thuis prima mogelijk om te fitnessen. Met en zonder gewichten. Eerst een aantal praktische tips. Deze zorgen ervoor dat je niet binnen een paar dagen al afhaakt. En ze maken het fitnessen thuis een stuk leuker en gemakkelijker.

Tips voor het thuis fitnessen met en zonder gewichten

Stel doelen

Er zijn allerlei verklaringen voor, maar nu hebben we het over bewegen. Het is gewoonweg waar dat mensen gemotiveerder zijn wanneer ze een doel hebben. Dan wil je daarvoor gaan. Zorg echter wel voor een realistisch doel. Is het te gemakkelijk, dan mis je het uitdagende element. Is het te moeilijk, dan loop je de kans dat je voortijdig afhaakt. Realistische doelen zijn dus belangrijk. Deze kunnen voor iedereen weer anders zijn. Voorbeelden van kleine en haalbare doelen:

  • Over 1 maand ben ik 2 kilo afgevallen
  • Ik mag pas mijn bakje koffie drinken als ik een kwartier achter elkaar fitness oefeningen heb gedaan
  • Over 1 maand kan ik 1 minuut achter elkaar planken
  • Over 7 dagen kan ik 10 push ups achter elkaar maken

Is er een doel behaald? Beloon dan jezelf. En kies een volgend doel. Je zult zien dat dit enorm stimuleert en motiveert.

Belonen helpt

We zien bij kinderen heel duidelijk hoe beloningen helpend zijn. Toch zijn wij daar net zo goed vatbaar zijn. Het is toch ook leuk om jezelf te belonen? Welke beloningen kun je zoal bedenken? Het liefst geen lekker gebakje van de bakker natuurlijk.

  • Een nieuwe fitnessbroek
  • Uitgebreid in bad
  • Dubbele aflevering van je favoriete serie kijken

Sport met iemand samen

Elkaar opzoeken is niet zo makkelijk in het kader van alle maatregelen. Toch kun je prima werken met een fitnessmaatje. Dit kan ook als je allebei thuis blijft. Spreek samen een dag en een tijdstip af en houd elkaar op de hoogte. Het kan een idee zijn om ook je doelen met elkaar te delen. Dit werkt extra stimulerend.

Kies voor een vast tijdstip

Neem je geen vast moment, dan zul je merken dat het fitnessen er snel bij inschiet. Of je moeder belt, of je kinderen hebben je hard nodig. Het tijdstip dat je kiest, is gewoon echt voor jou. Ga er dus even voor zitten en bedenk op welk tijdstip je het minst gestoord wordt.

Fitness zonder gewichten

Hierbij dan een aantal tips wat betreft de oefeningen. Pak eruit wat je het meeste aanspreekt. Probeer er ook een soort schema van te maken.

Push-up

Push-ups zijn uitstekende fitness oefeningen die je zonder apparaten en gewichten kunt uitvoeren. Het is wel belangrijk dat je het goed doet. Dan is het effect sterker en je loopt ook geen kans op nare blessures. Hoe pak je het aan?

  • Start in een hoge plankpositie. Zet je handen plat op de vloer. Schouderbreedte uit elkaar. Je polsen staan precies onder je schouders
  • Je lichaam blijft in een rechte plank. Je buigt je armen. Laat jezelf zo dicht mogelijk naar de grond zakken. Zorg ervoor dat je ellebogen een hoek van plus minus 45 graden met je romp hebben
  • Kom terug in de startpositie
  • Doe dit 10 keer achter elkaar
  • Is het te lastig voor je, leun dan op je knieën in plaats van op je tenen

Fitness oefeningen thuis zonder gewichten (push up)

Sit-up

Deze oefening is heel goed voor je buikspieren. Doe je deze sit-up, dan neem je bovendien ook nog de schuine buikspieren mee.

  • Je ligt op je rug op de grond. De knieën zijn gebogen. Je hielen op de grond en je handen achter het hoofd
  • Door je buikspieren aan te spannen kom je rechtop tot zit. Trek nooit aan je nek!!
  • Ben je op de top van de sit-up, dan breng je je rechterelleboog naar je linkerknie. Draai tegelijkertijd je lichaam diezelfde kant op
  • Nu ga je terug naar het midden. Dan langzaam naar beneden
  • Herhaal de beweging, je wisselt telkens van zijde
  • Doe dit 10 keer achter elkaar, dus elke kant 5 keer

Fitness oefeningen met gewichten

Voor thuis zijn handhalters het handigst. Alvast een oefening om er zin in te krijgen:

  • Ga staan met je voeten plat op de grond. Houd in elke hand een dumbbell. Nu laat je elke hand langs je zij naar beneden hangen met je handpalmen richting je lijf
  • Til de rechter dumbell op tot je schouder. De onderkant van je onderarm wijst naar het plafond
  • Laat je rechter dumbbell zakken en til tegelijkertijd de linker omhoog. Gooi nooit je lichaam naar achteren. Is dat nodig, dan zijn de gewichten te zwaar

Fitness oefeningen thuis met gewichten

En vergeet je supplementen niet:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *