Tips om sneller en beter wakker te worden

Tips om beter en sneller wakker te worden
Heb je ‘s ochtends af en toe moeite om uit bed te komen? Je bent niet alleen! Nadat je deze vijf tips hebt geleerd, ben je er een stuk beter in. Het zal je niet alleen helpen om beter te presteren, maar je zult je ook een stuk fijner voelen gedurende de dag en een mindset ontwikkelen die niet te stoppen is!
 

Sneller en beter wakker worden? Vind een reden!

 
Je moet een goede reden vinden waarom je vroeg wakker wilt worden. Misschien is het omdat je overdag meer tijd wilt hebben. Misschien merk je dat je ‘s ochtends productiever bent (als je het voor elkaar krijgt om wel een keer wakker te worden) of misschien omdat je veel werk hebt dat je overdag moet doen en wil je avonden vrijmaken voor vrienden en familie en om allerlei leuke dingen te doen. Als je eenmaal de reden hebt gevonden waarom je vroeg wilt opstaan, kun je deze vijf tips volgen om dat proces gemakkelijker te maken.
 

1. Gebruik je telefoon niet als wekker

 
Dit is om een aantal redenen een no-go. De belangrijkste is echter dat wanneer je ‘s ochtends wakker wordt en je telefoon meteen in je handen hebt dat je gelijk een “afleidingsapparaat” vast hebt. Allerlei notificaties en applicaties zoals bijvoorbeeld Instagram en Facebook liggen op de loer om jou direct af te leiden. Dit zal alles doen behalve jou sneller en beter wakker laten worden!
 

2. Gebruik je telefoon niet voordat je gaat slapen

 
Wanneer je jouw telefoon als wekker gebruikt, is de kans ook aannemelijk dat je hem ook hebt gebruikt voordat je ging slapen. Wanneer je je telefoon gebruikt voor je gaat slapen komt er cortisol vrij in je hersenen, een stresshormoon dat de slaapkwaliteit negatief beïnvloedt. Dus als je denkt dat je prima in slaap kunt vallen met je telefoon, dan is dat misschien wel het geval, maar het is simpelweg niet erg goed voor de kwaliteit van je slaap.
 
De oplossing hiervoor is om de oplader van je telefoon naast je nachtkastje los te koppelen en naar het einde van de kamer of zelfs naar een andere kamer te verplaatsen. Dit klinkt misschien absurd en bizar, maar je moet bepaalde dingen opofferen als je wilt slagen in hetgeen wat je doet. Je zult jezelf een stuk fijner voelen wanneer je in slaap valt zonder die vrijgegeven stresshormonen!
 

3. Word iedere ochtend op dezelfde tijd wakker (zelfs in het weekend)

 
Je wilt je eigen slaapritmes creëren. De interne klok van je lichaam is daar dol op en als het weet dat het tijd is om wakker te worden zal het ook je de energie geven die het nodig heeft om wakker te worden (tenminste, als het consistent is).
 
Echter, als je slaapritmes echter continu verschillen dan heeft je interne klok geen idee wat er aan de hand is, dus het gaat gewoon gissen en vaak gist het niet goed. Dit is waarschijnlijk precies waarom je je ‘s ochtends als een wrak voelt. Het helpt je beter te presteren gedurende de dag als je een vast slaapritme aanhoudt.
 

4. Stop met het zetten meerdere alarmen

 
Je zou kunnen denken dat het instellen van meerdere alarmen een soort van veiligheidsnet is om ervoor te zorgen dat je wakker wordt, maar de meeste mensen gebruiken dat gewoon als een kans om in bed te blijven liggen. Als je meerdere alarmen instelt, geef je jezelf onbewust toestemming om na dat eerste alarm en het tweede alarm te blijven slapen. Het is dus van belang dat je jezelf traint om goed op dat eerste alarm te reageren!
 
To do list maken
 

5. Heb een plan!

 
Maak een plan voor als je uit bed komt. Wanneer je een goede reden hebt om je bed uit te komen is het veel makkelijker om eruit te gaan. Je hebt gewoon een systeem nodig! Maak bijvoorbeeld de avond van tevoren een to-dolijst voor de dag die komen gaat zodat je, wanneer je uit bed komt en een lekkere bak koffie of thee grijpt, weet hoe je dag eruit zal zien. Dit geeft je mindset een flinke boost en je zult jezelf een stuk gemotiveerder voelen om je nest uit te komen!
 
Feedback: info@base247.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *