Zorgt trainen met losse gewichten voor een beter resultaat?

Losse gewichten trainen
 
Wanneer mensen denken aan een workout, wordt vaak gedacht aan losse gewichten, dumbbells en kettlebells. Het trainen met losse gewichten geeft heel veel mogelijkheden, omdat ze ook kunnen worden gecombineerd met oefeningen die je op een bank of balansbal doet. Kortom, trainen met losse gewichten geeft je een hoop mogelijkheden. Krijg je daardoor een beter resultaat dan wanneer je de apparaten gebruikt? Daar lees je hieronder meer over.
 

Voor- en nadelen van trainen met losse gewichten

 
Het trainen met losse gewichten kun je praktisch overal doen en dat is ook het aantrekkelijke aan deze vorm van een workout. Of je nu voor een grote spiegel in de sportschool, of gewoon in je eigen sport- of woonkamer staat, voor sporten met gewichten is altijd ruimte.
 
Daarbij zijn gewichten ook goed betaalbaar. Vooral wanneer je dit in perspectief zet met de kosten van apparaten. Toegankelijkheid en gemak zijn dan ook de grote krachten van trainen met losse gewichten. Ook als je kiest om bijvoorbeeld een bank of balansbal aan te schaffen om meer verschillende oefeningen te doen, zul je merken dat je kosten nog steeds vele malen lager liggen dan wanneer je machines aan zou willen schaffen. Bovendien dien je bij het gebruik van gewichten zelf balans te houden, waardoor je meer spieren traint dan op een apparaat waar je bijvoorbeeld op zit.
 
Gewichten
 

Nadelen van trainen met losse gewichten

 
Er zijn geen grote nadelen aan het trainen met losse gewichten. Het enige punt dat wel belangrijk is, is dat je de oefeningen goed uitvoert. Verkeerde workouts met losse gewichten kan zorgen voor rugklachten, knieklachten of het onevenwichtig trainen van spieren.
Het volgen van de juiste workouts met bijhorende technieken is daarom enorm van belang.
 

Trainen met losse gewichten – voor een beter resultaat

 
Leer de juiste techniek. Als krachttraining nieuw voor je is, werk dan samen met een trainer of andere fitnessspecialist om de juiste vorm en techniek te leren. Zelfs ervaren atleten moeten hun vorm van tijd tot tijd bijspijkeren. Hieronder vind je een aantal tips om te zorgen dat jij het maximale uit trainen met losse gewichten haalt.
 
Trainen met losse gewichten
 

Koude spieren eerst opwarmen

 
Koude spieren zijn vatbaarder voor blessures dan warme spieren. Probeer vijf of tien minuten stevig te wandelen of een andere aërobe activiteit voordat je gewichten gaat heffen.
 

Voer een enkele reeks herhalingen uit

 
Theorieën over de beste manier om krachttraining te benaderen zijn er genoeg te vinden. Het aantal uren per dag en aantal aansluitende workouts wordt hierbij uitgebreid besproken.
 
Maar onderzoek toont aan dat een enkele set oefeningen met een gewicht je spieren vermoeid na ongeveer 12 tot 15 herhalingen. Bij drie sets van 12 tot 15 herhalingen werk je al heel effectief aan de bouw van spieren.
 

Begin langzaam

 
Als je een beginner bent, zul je merken dat je maar een paar kilo kunt tillen. Dat is ok. Als je spieren eenmaal gewend zijn geraakt aan oefeningen met gewichten, zult je verbaasd zijn over hoe snel je vorderingen maakt. Zodra je gemakkelijk 12 tot 15 herhalingen of meer kunt doen met een bepaald gewicht, verhoog je het gewicht geleidelijk.
 
Neem de tijd om uit te rusten. Om je spieren de tijd te geven om te herstellen, dien je een volledige dag te rusten tussen het trainen van elke specifieke spiergroep. Je kunt ervoor kiezen om de belangrijkste spiergroepen twee of drie keer per week in één sessie te trainen, of dagelijkse sessies voor specifieke spiergroepen te plannen. Werk op maandag bijvoorbeeld aan uw armen en schouders, op dinsdag aan uw benen, enzovoort.
 

Trainen met losse gewichten, conclusie

 
Trainen met losse gewichten heeft heel veel voordelen en geeft je veel vrijheid. Neem bovengenoemde tips echter mee in je routine om het maximale uit je workout te halen zonder jezelf te bezeren. Ben je helemaal nieuw in het trainen met losse gewichten? Raadpleeg dan eerst een trainer voor je hier zelfstandig aan begint.
 

Een reactie op “Zorgt trainen met losse gewichten voor een beter resultaat?

  1. Pingback: Bankdrukken - gewichten en effectiviteit van de bench press.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *